7 oktober 2010, kväll – Karolinska #1 eller jag kräks alltså finns jag

KS. Vad jag vet, jag hade ju ingen aning om vart vi hade kört. Svängdörrar som slogs upp av min bår, korridorer, rum och människor som sprang. Precis som på film. Hade jag fått morfin? De sade det, men det kändes inte. Allt som kändes var mitt huvud som sprängdes om och om igen och mina mag- och ryggmuskler som drogs ihop av kräkningarna. De eviga Sic-Sacarna som frekvent byttes ut framför ansiktet på mig. Inget kvar att kräkas upp. Bara saliv. Jag hade haft en tid för magnetröntgen nästa dag, och nån sade att de hade pratat med professorn och att han tyckte att de skulle vänta på den och sedan bestämma vad som skulle göras. Skulle göras? … Operation, kanske? Imorgon är jag död.

Vaknade av att kräkas. Morfin som inte hjälper. Slocknade. Vaknade och kräktes. ”Åh ditt fina hår” sade nån och höll det tillbaka. ”Jag har en gummisnodd runt handleden” sade jag inte. Kunde inte.

Kanske var det morgon. Jo det var morgon, det var dags för magnetröntgen. Nån hade satt på mig en landstingsskjorta, men jag kunde inte minnas hur eller när. Jag skulle in i maskinen igen och jag visste att jag var tvungen att hålla huvudet stilla. Hoppades att jag skulle slockna igen, då skulle det gå att vara stilla.

Jag kräks, alltså finns jag. Det var en blödning, sade någon. De skulle operera på eftermiddagen, subakut. Det var tur, för det var professorn som hade jour då, menade någon. Och nu återstod bara väntan. Att svimma, vakna av att kräkas och svimma igen. Det sista som kom ur mig var grönt. Mörkt alggrönt. Det måste vara det som är galla, tänkte jag innan jag tuppade av.

”Emma, vi ska söva dig nu, inför operationen” sade någon. ”Äntligen”, tänkte jag. ”Vi får se om jag vaknar igen. Det gör detsamma för mig”

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

