Besked

 

Jag ska berätta lite om nutiden. Jag ska fortsätta att skriva om dåtiden, om oktoberjaget, men nu är det nu.

Möte hos söt-kirurgen igår. Pappa var där också. Direkt när jag anmält mig, kom läkaren in i väntrummet. Kors i taket, jag som av erfarenhet hade stickningen med mig och allt, om det skulle bli väntetid. Vi gick in i hans rum och vi pratade om vad som skulle hända nu. Jag har ju tre veckor kvar på min antibiotikakur, den som jag har gått på i två månader för att ta död på bacillerna som hade satt sig på kanterna av benplattan som de sågat upp. Läkaren sade att han skulle ringa om tre veckor och då skulle vi bestämma operationsdatum. För du vill väl opereras? Det finns ju folk som är rädda för kirurgi… sade han. Haha. Om jag hade varit rädd för kirurgi så hade jag väl inte låtit de öppna huvudet på mig tre gånger? Och alternativet? Att ha ett hål i huvudet, gå med hjälm i resten av livet och vara rädd för allt som kan ramla ner och allt som jag skulle kunna slå i? Som att välja mellan en kudde eller bajs att sova på. Han ville titta på ärret. Det såg fint ut, tyckte han. Jag frågade om när det skulle tänkas bli operation. Under sommaren, sade han. Då har de inte så mycket inbokat. Så jag skulle alltså, som jag förstod det stå på nån slags jourlista.

Jag frågade också om Professorn. Jag skulle ju ha träffat honom i januari. Ja, sade han, och log snett. Det blir så, han har ju så väldigt många patienter, så det kan vara svårt att få en tid med honom. Vill du gärna träffa honom. Ja sade jag, dels för att få ett avslut, och sen går jag ju på EP-medicin, och jag vill ju veta hur länge jag ska ha den. Han lovade att prata med Professorn.

Tio minuter tog mötet. Tänker på alla gånger jag suttit i väntrummet från ett till sex och väntat på provsvar, på DT-röntgen, på läkaren. Pappa och jag gick till fiket och tog en kaffe och jag köpte en glass. Såklart lyckades jag välja en med nöt-topping. Pappa fick äta upp nötterna.

När jag kom hem låg det ett brev från tingsrätten på hallmattan. På första sidan stod det Delgivningskvitto. WHAT??? Vad har jag nu gjort? Har de öppnat fallet från BEA? Läste vidare:.. angående GROV NARKOTIKASMUGGLING mm… WHAT, WHAT, WHAT??? Hjärnan gick på högvarv. Har jag smugglat narkotika utan att veta om det? Hur har det gått till? Är det ytterligare konsekvenser av hjärnskadan? KAN man överhuvudtaget smuggla utan att man vet om det? Kan det vara något annat, som kanske såg ut som narkotikasmuggling? Har nån sett mig ta mina mediciner på tunnelbanan och trott att det var narkotika? Är det olagligt att ta medicin på tunnelbanan? Men det kan ju inte heta smuggling utan innehav, rimligtvis. Eller är det grannen som har anmält mig för att hon är galen?Bläddrade i sidorna för att kunna få nån slags ledtråd. Första meningen jag ser på andra sidan är ”Ersättning för att ni kommer”. Får man verkligen ersättning om man är misstänkt?

Och sen: ”Förhören med Er gäller: Era iakttagelser av händelsen den 27 november 2009 på nattbuss på Långholmsgatan i Stockholm.” Jaha. Jag är vittne. Det är inte jag som är misstänkt. Puh. Då har jag inte smugglat ändå. Vad skönt.

Men nu kommer nästa fråga. Vad handlar det om? Vad ska jag ha sett? Jag har inte sett nån narkotikasmuggling? Eller? Jag läste vidare. Längst upp på sidan stod det: angående våld mot tjänsteman mm. Jahaa. Det var den där grejen, killen som inte hade gammal sms-biljett och vägrade köpa ny, och blev hotfull mot busschauffören. Jaha. Då kommer nästa fråga. Hur ska jag kunna vittna om nåt som hände för ett och ett halvt år sedan? Jag lämnade ju mitt vittnesmål då, och skulle bara förstöra det jag sade då, eftersom jag inte kommer ihåg nånting nu. Och sen kommer den slutgiltiga frågan: Hur ska jag överhuvudtaget kunna lämna ett vittnesmål när jag inte kan prata ordentligt? På sista sidan stod det. ”Skäl för att utebli: Plötslig sjukdom.” Nej, jag är ju inte ”plötsligt” sjuk. Jag är väl inte ens sjuk, om man ska vara petnoga.

Välkommen till mitt krångliga liv.

One thought on “Besked

Add yours

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

