Att träffa folk – oktobersöndag 2010

Vi skulle gå på bio. Jag och mamma och mammas gamla jobbarkompis. Jag och mamma stod och väntade på bussen. Jag minns den här tiden som väldigt mörk. Och blöt. Vilket kanske inte är så konstigt, det var ju trots allt slutet av oktober. Men även mitt på dagen var det mörkt och kallt och blött. Jag hade capen på mig, som vanligt, det var praktiskt med tanke på den dåliga armen. Som visserligen hade börjat bli något sånär brukbar. Jag kunde hålla i en lätt väska någon minut åt gången. Men pincettgreppet var svårt. Det där som man brukar testa barns utveckling med.

Vi stod där och kurade vid busshållpatsen under bron, med två, tre andra personer. Då någon jag tycker mig känna igen går förbi. Det var Fredrik. Fredrik, som gick ett år över mig på gymnasiet. Fredrik, som jag sovit hos den gången när jag gjorde intagningsprovet till Teaterhögskolan i Malmö. Och som jag träffat nån gång på bussen, eftersom han hade köpt en bostadsrätt tillsammans med sin familj ganska nära mig.

Det var helt fel. Att han var här, och att jag skulle träffa honom nu och här. Nej, det var jag som var fel. Han var rätt. Att han var här var rätt. Det var jag som inte hörde till. Den gamla Emma hörde till. Hon skulle ha kunnat stanna honom, där han gick, sagt ett frågande ”Hej, Fredrik?”. Och vid bifall, kunnat krama och säga vad kul och jo, jag håller fortfarande på med Lacrimosa, och vad gör du nu, och oj, är han så gammal, din son, och jaha, du jobbar på, och pratat om gamla tider, och David och alla som hade varit med då.

Men inte jag. Inte den Emma som jag var nu. Hon hade inte rätt till den gamla Emmas minnen. Hon hade inte rätt att ändra hans bild av den gamla Emma. Att smutsa ner den med sin otillräckliga uppenbarelse.

Så jag vände mig bort från honom, och låtsades titta efter bussen. Drog luvan på capen så långt över ansiktet det gick. Som nån jävla dominikanermunk. Pax Vobiscum.

 

One thought on “Att träffa folk – oktobersöndag 2010

Add yours

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

