Guppande tanter- November 2010

Jag tränade som en galning. Fysisk träning. Styrketräning, kondition, vattengympa, Core, Tai chi i vatten. Vattengympan var kul. Vattengympa är bra om man har ont någonstans, och behöver bygga upp muskler utan att belasta fel. Eller om man har svårt att gå, eller stå. Vattnet gör det lättare att stå. Min arm var svag, och därför fick jag vattengympa på mitt schema. Det hade något med balansen att göra. I vattnet guppade tanter av olika storlek. Tjocka tanter, smala tanter, som darrigt höll sig i räcket när de gick ner i vattnet. På land gick de med rollator, eller till och med satt i rullstol, men i vattnet stod alla rakt upp och ner, utan stöd. All skevhet försvann när kropparna omslöts av det tillåtande vattnet. Som en retusherad bild. Den söta sjukgymnasten Mattias hade en förbränd skiva med låtar som han tyckte passade. Van Morrison. Lite gulligt, tyckte jag.

Rörelserna hade kanske varit ansträngande på land, uppe i luften, när gravitationen hade gjort sig mer gällande. Men här med stöd av vattnet, var de lätta. Som nån slags uppvärmning. Jag blev sällan trött efter vattengympan, bara lite skönt mjuk i musklerna. Försökte kanske pusha mig själv lite då och då, att göra rörelserna mer precisa, mer kontrollerade, snabbare än de andra.

Och kanske hörde jag inte hemma här heller. Kanske var det fuskigt av mig att som en ganska stark trettioåring crasha deras fest, ta för mig av träningen som var utformad med någon annan i åtanke. Men o så skönt det var. Som en bekräftelse på att mycket fortfarande var som det skulle. Att även om jag pratade som en utvecklingsstörd, var det inte några större fel på min fysik. Att jag två gånger i veckan fick detta andrum. När allt gick som det skulle. När situationer som ska vara vila – att sitta och umgås, prata, fika, äta lunch, få besök – inte är vila. Den respit som vattengympan blev, kan kanske ses som rehabilitering av mitt trasiga och kaosartade inre. Om jag inte öppnar munnen kan man ta mig som en vanlig person. Och jag är fortfarande, trots allt, snygg i baddräkt.

3 thoughts on “Guppande tanter- November 2010

Add yours

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

