Vilka är ni? – 21 mars 2013

Ibland skriver jag om ”ni” och ”er”. Vilka är ni? Det vet jag inte, såklart. Till viss del vet jag det, det är ni som läser, människor jag känner. Ni som gillar eller kommenterar på facebook eller på bloggen. Eller som hör av er till mig personligen. Men det jag menar med ”ni” är en läsare. Ofta sådana som kanske aldrig hamnar här, läser det här, ens av misstag. De som har definierat mig som ett dem. Satt in mig i en kategori, på nyheterna i radion, i politikerutspel på andra bloggar. Som säger ”de arbetslösa”, ”de långtidssjukskrivna”, ”de som har hamnat i utanförskap”. Den kategori som jag nu tillhör. Men ibland menar jag också ”er” välfungerande, högpresterande som kan köpa en bäddmadrass på IKEA utan att vara tvungen att skära ner på nåt annat. Eller som kan betala en flygbiljett till Skåne ur egen ficka. Som kan jobba heltid, om ni vill. Eller välja bort det för att lägga mer tid på barnen. Jag är lite bitter. Och gnällig. Jag vet, det är verkligen inte snyggt. Det blir så ibland.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

