Nu är artikeln ute

Artikeln som jag skrev i Bangs regi. Och imorgon åker jag till bokmässan i Göteborg. Jag gör det tillsammans med min praktikplats tidskriften Bang. Det är bra på olika sätt. STÖKTRÄNING. Jag laddar med öronproppar och typ nån slags sjal, kanske eller huvtröja och solglasögon, för att skärma av intryck. Jag kommer se ut som Greta Garbo. Vilket kanske är bra för min image. Eller inte. Beror på vad jag vill trycka på, såklart.

Men också social träning. Att vistas i miljöer som är utanför min comfort zone, så att säga. Vilket numer bara sträcker sig till familjen. Men vad skulle kunna vara bättre då än att vistas bland kultureliten? Jag kommer vara en katt ibland hermelinerna. Men det är ok. Jag är gärna en katt. Jag gillar katter.

Och här är länken till artikeln

Puss och kramizar från underklasskatten.

20 thoughts on “Nu är artikeln ute

Add yours

  1. Jag har inte läst din artikel hur får jag tag på den?
    Du kan få låna en kattmask av mig jag har själv varit utklädd till katt och läste då högt ur dikter av Macavity the mystery cat : )

    Lycka till, det kommer gå jättebra och sedan sover du länge!!!

  2. Nu fick din artikel mina ögon att tåras, så fantastisk bra du skriver!!!
    Och jag önskar att många många ”Baggar” läser din artikel. Att många får sig en tankeställare. Det handlar om att visa medmänsklighet och jag önskar att fler kunde plocka fram det ur sitt inre.
    Ingen föds elak. Åtminstone vill jag inte tro det.

    Älskade vän, jag vill inte att du ska behöva ha en sån kamp, det räcker ju för 17 med allt annat du dras med!

    Från mitt hjärta till ditt -kärlek!

  3. Väldigt bra artikel! Hittade din blogg via den. Frustrationen lyser verkligen igenom och jag blev frustrerad å dina vägnar. Lycka till med allt! ❤

  4. Hej!
    Jag läste din artikel genom att en kompis länkat till den på Facebook och så hittade jag in hit. Jag tycker du skriver himla bra och att det är ett viktigt ämne som ingen verkar ta på så stort allvar som det egentligen kräver. Fortsätt påverka, genom din berättelse så kommer folk få upp ögonen för hur vårt skyddsnät egentligen fungerar. Även om sanningen gör ont och är smutsig så behöver folket läsa det! Jag har också haft en hjärnblödning. Min pulsåder brast på högra sidan när jag var 25 år och i samband med det upptäcktes även ett kärlnystan som de strålade I Uppsala med Gammakniven. Enligt senaste röntgen så är nystanet upplöst nu så jag är idag en ”frisk” 30-åring 🙂 Bortsett från att jag har 25 % medicinsk invaliditet då.
    Jag hejar på dig! Ge aldrig upp! Kram Isabel

  5. Läste artikeln på Bang. Grinade. Så många kompisar som slåss mot f-kassa, af, kronofogden, Är 26 och levt på 3-7000 spänn i månaden större delen av mitt ”vuxna” liv, timmis. Botten är så nära hela tiden. Vi måste göra nåt!

  6. Hej.
    Jag har försökt formulera mig på något jävla vänster i en halvtimma nu. Men det blir så grötigt och personligt. Det jag vill säga är TACK. Så mycket av det du skriver har jag tänkt på och känt mig ensam om att känna/tänka under väldigt lång tid. Jag har skämtat om att jag en iphone och bagges uttalande under den tiden jag var hemlös och bodde på härbärge. Men det har ju alltid gjort lite ont ändå.
    Så tack för artikeln (och tack bang för att ni publicerar)
    Det känns skönt att för en stund inte känna sig ensam om alla de här känslorna.
    kram!

  7. Tack för att du går ut med det här i en tid då de som berättar om de här jävligheterna snabbt blir misstänkliggjorda. Kan inte skriva något klokare just nu eftersom jag är så berörd (men inte förvånad) av din historia.

  8. Det är så sjukt, allt det här.

    Jag föll mellan stolarna förra våren, när jag blev sjukskriven för depression under tiden som jag tagit ett uppehåll i mina studier och försökte överleva som timvikarie inom vården. När jag fick Soc beviljat (Fick bara lämna in en bunt med 60 olika papper) var det som att vinna på lotteri. Den känslan. Fy fan.

    1. Jag har en tanke som kanske är provocerande. Den energi och kostnader i löner när de avslår kan omöjligt vägas upp i de futtiga pengar avslåendet handlar om… Men nog om det. Jag tänker inte tanken fullt ut. Gör mig bara ledsen och arg.
      Du är viktig. Glöm inte det.
      /emma

  9. Hej!

    Tack för din mycket välskrivna artikel. Jag kände igen mig en hel del. I mitt fall gick jag ned till deltid när orken tröt (vilket hade med borreliasjukdomen att göra) och det innebar ju förstås, precis som för dig, att sjukpenningen/pensionen beräknades utifrån deltidslönen.

    Till skillnad från dig var jag med i facket vilket hjälpte mig i början i alla fall.

    Jag känner väl igen den psykiska påfrestning som den ekonomiska stressen innebär och som påverkar även hela resten av familjen. Det kan leda till nya sjukdomsproblem, säkert oerhört vanligt.

    Man ska vara stark för att orka vara sjuk, sa en socialkurator till mig.

    Önskar dig lycka och välgång i framtiden. Det finns inget bättre än när det vänder.

    Lycka till med ditt uppror! Jag stödjer dig till 100 procent. När jag läste din artikel tänkte jag ”medborgarlön”.

    Anders Hallbäck

    1. Hej Anders! Tack. Ja, facket kan hjälpa, en ska ha tur också. Det som är svårt är ju att många av dem som en vill nå inte rör sig så mycket på nätet, inte läser feministiska kulturtidskrifter… 🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

