Tankar efter bokmässan

Nu är det över. Vid elvatiden idag tog jag tåget hem.  Jag klarade en hel dag på bokmässan. Med pauser, öronproppar och att stirra stint på en fläck, klarade jag mig. En hel dag. Hade inte så mycket energi eller fokus till annat, men hey, jag var där i alla fall och det är jag stolt över. Eftersom det är som IKEA ggr 100 en helg efter löning.

Hjärnan var som en överhettad reaktor när jag kom hem till min vän i majorna. Surrande och helvaken, trots att jag var intill döden trött och inte kunde hålla fast vid nån tanke över huvud taget. Efter två timmar var jag nedvarvad och kunde sova. I tolv timmar.

Ja bokmässan, ja. Kindpussande och minglande har aldrig varit min starka sida. Trots att jag var sådär totalt medveten om min ickestatus i sammanhanget, så tänkte jag att det nog var bra att jag var där. Ändå. Det slog mig att det finns så jävla mycket böcker! I lilla Sverige! Böcker som är till förväxling lika varandra! Skitböcker! Och så får inte jag ge ut min bok! Det är ju skandal.  Jag vet det är många som tänker så om sina egna böcker, men jag har ju rätt! Jag vet att mitt ickeexisterande kändisskap ligger mig i fatet, det bästa vore om jag var Zlatan och gav ut en deckarkokbok baserad på en sann historia.  Kanske kan jag låna ett namn av en kändis och ge ut boken den vägen. I kändisens namn, liksom. Hur jag ska få in recept, mord och en försupen polis vet jag inte än, men allt är möjligt bara man vill.

Det har ju blivit något av en twitterstorm av artikeln jag skrev. Jag är helt tagen av allt stöd jag fått. Men såklart nosade jag upp det enda, (mig veterligen) kritiska som hade skrivits och tar fasta på det.

Personen hade skrivit. ”inte imponerad. Jag har varit med om mycket värre saker”. För det första är det ingen tävling. Titta  vad jag har varit med om, slå det om ni kan”. Jag vet att det finns människor som har det mycket värre än jag, som har behandlats mycket värre av soc och av FK. Det är just det som är min poäng. Jag är inget enskilt fall. Det är en mycket större strukturell förändring som sker, och folk vet inte om det.  Jag vill uppmana alla att berätta. Det var det jag trodde att jag sade i texten- inte att man ska tycka synd om mig.  Jag har människor som står mig nära som jag kan gå till om jag behöver tröst.

TIll alla er andra vill jag bara säga: TACK! för att ni uppmärksammade och tack för att ni vill ha ett annat samhälle. Peace out

/Underklasskatten

7 thoughts on “Tankar efter bokmässan

Add yours

  1. Bra och modigt att du kom i väg på bokmässan! Jag vill läsa din bok när (inte om) den kommer!

    Om det där var den enda kritiken trots den stora spridningen kan du verkligen känna att du hade rejält på fötterna när du skrev artikeln! Speciellt som kritiken i sig helt saknade grund. Hoppas att du kan njuta lite nu över att artikeln togs emot så väl och att du får chans att vila ut efter helgens äventyr. Hade varit spännande att få vara på plats och spana efter Greta Garbo 😉

    Kram!

    1. Jag vet inte om det var det enda, men det var det enda jag såg. Och jo, jag är helt sjukt glad och stolt över att artikeln har blivit delad! Jag väntar bara på att Hanne Kjöller eller uppdrag granskning ska komma och ”avslöja” mig. Men den dagen, den sorgen. 🙂

  2. Hur hög är inte ljudnivån på en sån mässa, hualigen! Spännande att du tog utmaningen och fått varit med om den. Skulle gärna vilja se att din bok ligger där en dag.

    Det finns de som går in och ger negativa och rent av elaka kommentarer enbart för att jävlas och släppa ut sin egen bitterhet över andra, utan att de ens varit med om ”något värre”. Släpp inlägget för livet är din egen upplevelse och hur du tolkar det. Det är din historia och du skriver fantastiskt naket, sant och berörande. Vi är många som vill läsa mer!

    Kram!

    1. Jag vet ju det, att det finns människor som får sitt syre genom att sprida elakheter över nätet. Det är så de lever. Men jag vill FÖRSTÅ dem! Och övertyga dem med logiska resonemang, men det biter ju inte på dem, så… *har redan släppt det*
      🙂

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

