Elskling i bossatakt

Jag står och diskar. En textrad från en låt kommer i huvudet. Jag har inte hela raden, bara nåt med ”tror mig…. när jag …. till dig älskling” . Av melodin, som jag nästan får tag på, att döma är det inte en ny låt. Snarare nåt från en gammal svensk film, liknande Gröna hissen eller En enda stilla flirt eller nåt. I mitt huvud är det en kvinna som sjunger med ålderdomligt uttal, sådär som folk pratade i filmer förr. ”Elskling”. Vid sådana här tillfällen kan det hjälpa att sjunga högt, för att både få tag på text och melodi. Men det har inte jag kunnat. När jag sjunger, går det för långsamt. Det blir inte sång helt enkelt, bara ett märkligt sorts mässande, utan rytm, och utan någon riktig ton. Jag kommer på att jag inte trallat på tre år. Jag har försökt aktivt, men blev så ledsen för att det inte gick, att det blev så fult att jag slutade. Jag har inte ens kunnat sjunga ”ja må hon/han leva.” Alla sjunger så fort! Någon sade ”men du får väl mima”. Nej. Det är ju tvärtom. Det är inte som att jag har tappat rösten. Jag kan melodin. Om jag kunde sjunga ”höhöhöhöööhö, höhöhööööhö” istället för texten hade det varit ok, då kan jag sjunga i samma rytm som de andra. Men mina ickeexisterande läpprörelser syns. Och det känns faktiskt ganska dåligt att sjunga ”höhö” när en ska sjunga en hyllningssång till någon en tycker om.

Så jag slutar diska och går till google. Jag ska hitta låten, och sen sjunga den i huvudet. Inte så mycket att gå på, bara de där orden ”tror mig när jag … älskling”. Jag prövar att skriva ”lyrics” också. Många resultat. Många, många resultat, de flesta helt ovidkommande. På sidan femton hittar jag det, en tysk låttext-sida. Låten är Jag tycker inte om dig, jag håller inte av dig(Sympati) med Lill Lindfors. Jag kollar igenom texten. Går tillbaka till diskandet. Prövar orden. ”Om du inte tror mig när jag viskar till dig: älskling”. Provar att sjunga. Det funkar. Sjunger högre. Det ska vara bossatakt. Jag sjunger hela versen. (Det här går ju bra) Fortsätter med refrängen. JAG TYCKER INTE OM DIG, HÅLLER INTE AV DIG, MEN JAG KÄNNER VÄLDIG…. SYMPATI!

Känslan är när en lärde sig cykla. Jag minns den långa, ganska branta backen, när den känslan kom första gången (Det funkar, det funkar!) När jag har koll på bromsen, jag känner mig säker, jag behöver inte stanna innan vägen, jag kan fortsätta och svänga av när promenad och cykelvägen svänger, och SEN stanna, jag har koll på bromsar och styre! Ruset, svischandet i magen.

Så känns det nu. Jag prövar: JAG TYCKER INTE OM DEEEJJJ, JAG HÅLLER INTE AV DEEEEJ, MEN JAG KÄNNER VÄLDIG…sym.pa.ti. Jag gör små danssteg. Bossa. Det ÄR bossa!

Här står jag och diskar och sjunger litegrann. Det känns väldigt. Vanligt. Något som andra gör. JAG känner mig jublande glad.

3 thoughts on “Elskling i bossatakt

Add yours

  1. Hej, vilken toppenbra utveckling för dig, ryser i hela kroppen över din beskriving! Mitt tips var annars att strunta i alla orden och tralla, för glädjen att släppa ut tonerna och rytmen. ska man lära sig något nytt så är det ett elände att lära både text och musik samtidigt, och för dig är det ju ett ”nygammalt lärande”! Kämpa på, jag tänker på dig!.
    Kram från pappas körkompis Lotta

  2. Jaa vad fint! ”Sjung o gudinna”, fast du tyckte ju Iliaden var tråkig :-). Alltså, nåt stort har hänt, allvarligt talat. I bossa-takt!

  3. Jag tycker om dig…. Vill bara berätta att det finns musikterapi för dem som råkat ut för det du varit med om, men det kanske du redan vet. Ibland finns det en väg att finna orden och talet genom att just sjunga eller spela ett instrument har ingen berättat det för dig?
    Själv förlorade jag förmågan att läsa noter och därmed tystnade piaonospelandet, men jag var så glad över att jag fortfarande kunde sjunga även om jag inte klarade av kören. Inte stå stilla så länge, inte orka med alla höga ljud i den omfattningen, koncentrationen var inte heller den bästa, ja ja, men hemma spelas och sjungs det mest som oftast.
    Sjung av hela ditt hjärta : )

    Kram!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

