Att kräkas på ett artigt sätt – 1 april 2014

Någon väcker mig och jag vaknar. Jag KAN vakna. En ynnest. Jag vet inte om jag kan prata. Men  jag har en uppfattning och kan reflektera över att jag finns. Också det en ynnest. Yay på det. Är lite yr. Som att jag har suttit på en snurrstol och snurrat och snurrat och snurrat. Jag får inte helt tag på var jag är, men jag vet vad som har hänt. De har rotat i mitt huvud. Och uppenbarligen blev det bra, jag dog inte. Jag har inte huvudvärk, jag är mår inte illa, men jag är förbannat törstig. Jag är helt uppkopplad. Plastslangar, infarter på både händer och fötter, ett stort bandage om huvudet och kateter. Ett till trassel. Sladdtrassel. Men nu är jag törstig. Någon kommer och berättar att operationen gick bra, och frågar hur jag mår. Jag säger att jag är lite trött. Och att jag är törstig. Jag får äppeljuice, och dricker upp allt. En minut senare kommer det upp igen. Jag somnar.

Den här tiden är lite blurrig för mig. Jag vaknar och somnar om vart annat, är törstig och får saker att dricka. Olika personer gör neurologisk status på mig (lyfta ena benet, krama händer, berätta var jag är osv.) och sen kräks jag och somnar. Kan så här i efterhand inte säga hur lång tid det rör sig om, hur många människor som kommer och väcker mig, vilka de är, hur ofta. Det enda jag vet är att jag är törstig, får dricka och kräks. Och somnar. Vid något tillfälle kommer mamma och pappa. Jag är så glad att få se dem, tar deras händer, trasslet med sladdar gör det svårt att kramas, dessutom orkar jag inte riktigt lyfta huvudet. Mamma berättar att hon hört av sig till de som jag skrivit upp på listan, att jag vaknat. Kanske de pussar mig på kinden. Kanske jag blundar och somnar.

Det känns som att dagar går. När jag bara är törstig kräks och somnar. Men jag vet inte. Det verkar som att det är morgon, och jag frågar hur länge jag legat och får veta att  var i går eftermiddag jag väcktes ur narkosen. Jag är törstig igen.  jag får äppeljuice och yoghurt. Kirurgen kommer. Han frågar hur jag mår och jag svarar trött. Han berättar att operationen gick bra, att de fick bort allt. Han gör neurologisk status på mig, vill att jag ska lyfta benet och pressa mot hans hand. Krama hans händer. Samtidigt som han pratar känner jag att jag mår illa. Måste akutkräkas. Nu. Men hur gör jag det på artigast sätt? Det är inte artigt att kräkas medan ens kirurg pratar, han som har så bråttom. Vill att han ska gå, så jag får kräkas ifred. Kan jag vända mig om och  smygkräkas? Jag vet ju hur de är, kirurgerna. Jätteduktiga på att skära i nedsövda kroppar men inte helt hundra på OMVÅRDNAD. Jag tror att jag hinner säga nåt om att jag mår illa, sköterskan kommer med en Sic Sac och sedan akutkräks jag i påsen. Ojdå, säger han medlidande och avlägsnar sig.

Så fånigt, tänker jag, ni kanske också, att jag oroade mig för vad kirurgen ska tycka om att jag kräks ett halvt dygn efter operation. Fånigt, fånigt. Men så tänker jag att det är lite gulligt också. Och som hemma. Att jag är hemma i mitt huvud. Att sådana saker är viktiga. Alla de negativa och positiva saker som är jag, som var jag, blir så otroligt viktiga.

Min fåniga hemtama hjärna. Tack så mycket för att jag fortfarande finns.

3 thoughts on “Att kräkas på ett artigt sätt – 1 april 2014

Add yours

  1. Jag är glad att du finns. Du har fått mig att fastna för dina ord!
    Inte konstigt att du kräktes, på något sätt måste ju kroppen få reagera då den blivit så misshandlad, även om det var av ett proffs. Egentligen skulle den reagera på liknande sätt, efter den myndighetsförnedring du var och kanske fortfarande är utsatt för.
    Spy gärna på fötterna på de handläggare som kränker dig, det är helt okej!
    Läste om en person som satt frihetsberövad i 4 dygn av misstag, han fick 100.000 i ersättning. Vi är många som skulle ta hans plats, eller hur?
    Stor varm kram! Ja, nu är den riktigt solig och varm 🙂

  2. Aww. Usch.. ❤ Fast kan inte låta bli att skratta högt..och rätt länge. Du skriver ju så himla roligt! 😉 Och superbra!!!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

