Ord med nedsättningspotential

Vi frågar oss varför blir folk rasister? Ja, det är för att de är outbildade, dumma. EFTERBLIVNA. För HÄR finns ingen rasism. Bland OSS. Men det här inlägget ska inte handla om rasism. Det ska handla om de där orden. Inte om N-ordet, inte om Pippis pappa, om Tintin. Det är en viktig debatt, men många inlägg har redan gjorts, av smartare, skarpare personer än jag.

Bara för att vara klar över min ståndpunkt i DEN debatten är det för mig självklart att den strukturella rasismen finns i ALLA samhällsklasser. Även bland de intellektuella. De är bättre på att formulera sig, bara. De har orden. Och angående Pippis pappa: Det kanske inte var något problem att använda ordet i ditt (helvita) sammanhang på 50-talet när du var liten. Men vi lever inte i ett helvitt sammanhang längre. Du kanske inte ”menade” så, du kanske inte ser dig själv som rasist, (men ärligt, vem gör det) men du använder dig av ett ord med rasistiska konnotationer. Och om man fortsätter använda sig av orden trots att man vet dess innebörd och dess historia, då medverkar man till reproducera ett rasistiskt samhälle.

SÅ.

Tiden innan och efter valet, när det stod ganska klart att SD hade fördubblat sina siffror, startades olika facebookgrupper mot rasism, och tonen i dessa, framför allt i kommentatorsfälten blev mer och mer desperat. Jag kan förstå det. Det är lätt hänt. Kände också att jag blev räddare och räddare, inte för att jag blev chockad över att många människor tyckte att det var en toppenpolitik som SD stod för, så är det med partier som ställer utsatta grupper mot varandra. Jag kan förstå det. Utan för att det blev klart att de skulle få ett ganska stort inflytande, om det blev så illa. Frustrerade antirasister och feminister slängde ur sig ”efterbliven”och ”idiot” till höger och vänster. Och jo, det är skällsord, men dessa ord har också konnotationer, och en historia som går tillbaka till förra århundradet.

Förra århundradet, när ”mentalt efterbliven” användes inom medicinen ända fram till 70-talet för att diagnostisera funktionshinder som var medfödda.
”Idiot” användes inom psykiatrin fram till 60-talet för människor med psykiska funktionshinder. (Downs syndrom hette mongoloid idiot) Men ordet levde kvar i litteraturen länge. Jag minns när jag hoppade till när jag läste en Christie-deckare, där ett barn refererades till som vara ”född till idiot”.

Ja, vad vill jag säga med denna tillbakablick? Ni kanske känner ”ja, vi veeet, sluta skriva oss på näsan”. Bara att ord som idag används som skällsord till rasister i ”Inte rasist men..”s poster, igår användes för att diagnosticera funktionsnedsättningar. Och anledningen till att de blev skällsord är förstås synen på de människor som tillhör och tillhörde de grupperna.

Förr sattes de på institutioner, tvångssteriliserades och skulle rensas ut ur ”befolkningsmaterialet.” Och jag tror att det är den tanken som finns kvar, i bakhuvudet. Att människor inte har absolut okränkbart värde, oavsett kön, klass, ursprung eller funktionalitet. Jag skulle kanske inte säga att du med absolut säkerhet är en funkofob människa bara för att du använder ordet efterbliven, men jag tycker att vi måste börja granska oss själva och språket i det avseendet. Också.

(Idiot också har en betydelse längre tillbaks i tiden, det är FÖR länge sedan, tänker inte ta upp det här.)

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

